idrottens riktiga hjältar!

Vandrade in genom dörren till "Ullevi Rehab" idag för att få ackupunktur i lår och rumpa. Inne på rehab finns idrottens riktiga hjältar. De som skulle offra ett öra för att vara i den situationen som vi ickerehabande idrottare är, de som hade gjort vadsomhelst för att bara kunna springa intervaller tillsammans med sitt lag.
-
Har man inte varit långtidsskadad är det svårt att förstå hur det är att höra friska fotbollsspelare klaga över jobbiga löpningar under försäsongen. Höra tjatet om hur de tycker att det är segt att behöva packa på sig en massa kläder för att det är så kallt. Har man aldrig varit långtidsskadad förstår man inte att den lilla klagokören kan vara enormt provocerande. Man hajar heller inte att det jobbet och den uppoffringen som man tycker att man lägger ner när man tränar hårt tillsammans med laget i kylan inte går att jämföra med slitet som den skadade fotbollsspelaren investerar. Den skadade lagspelaren blir som en ofrivillig individuell idrottare och när de andra får höra "bra pass", "snyggt mål" och t.o.m. "bra tänkt" så sitter rehabaren i en maskin och inte en enda gång får hon eller han ett "bra tänkt". (det har inte jag fått iaf, kan iofs bero på att jag inte har haft några riktigt bra tankar när jag har suttit i de där bensparksmaskinerna) Lägg sen till att den skadade inte får göra det som hon eller han älskar mest av allt i världen, sparka på en boll. Du tappar en del av din identitet som "fotbollsspelare" och vissa kan till och med få höra "jaha, visste inte att hon fortfarande var med i laget, har inte sett henne träna så jag trodde hon hade lagt av." Och just DET är kanske det allra jobbigaste, efter saknaden av själva liret, att aldrig bli sedd.
-
Så, alla ni som tror att de största prestationerna utförs på fotbollsplanen, jag vågar säga att ni har fel. Den mentala styrkan som krävs för att avgöra en match, kliva fram i extrema lägen, går inte att jämföra med den mentala styrka som krävs för att klara av och genomföra en längre rehab med bra kvalitet. Fysiskt och mentalt har jag svårt att tänka mig en tuffare utmaning för en idrottare. Alla ni som sliter med rehab eller har varit där, ni är de riktiga hjältarna och fortsätt kämpa så kommer belöningen! Den kommer i efterskott och även om ni har varit tillbaka på planen i ett år eller mer innan ni når framgång och kan "casha ut" så glöm inte bort vart ni la grunden och hur ni har förtjänat det!

Kommentarer
Postat av: Empa

Detta inlägg är klockrent! Det är så sant och riktgt det du skriver. Jag är just i den sitsen och som du säger kan jag inte förstår hur lagkamraterna kan klaga på olika saker! Att tex få vara med på dom löpningarna skulle vara det bästa som hänt mig på länge. Men jag har precis börjat cykla i rehaben, så det lär dröja ett bra tag till.. (Opererat korsbandet och yttre menisken, men har kvar en broskskada som förhindrar en del rehab). Komiskt nog gick jag och tänkte på just din korsbandsskada tidigare idag och funderade över hur du kunde komma tillbaka så snabbt! :) Tack för detta inlägg!

2012-01-25 @ 13:41:39
URL: http://nilsssonemelie.blogg.se/
Postat av: Empa

Detta inlägg är klockrent! Det är så sant och riktgt det du skriver. Jag är just i den sitsen och som du säger kan jag inte förstår hur lagkamraterna kan klaga på olika saker! Att tex få vara med på dom löpningarna skulle vara det bästa som hänt mig på länge. Men jag har precis börjat cykla i rehaben, så det lär dröja ett bra tag till.. (Opererat korsbandet och yttre menisken, men har kvar en broskskada som förhindrar en del rehab). Komiskt nog gick jag och tänkte på just din korsbandsskada tidigare idag och funderade över hur du kunde komma tillbaka så snabbt! :) Tack för detta inlägg!

2012-01-25 @ 13:56:05
URL: http://nilsssonemelie.blogg.se/
Postat av: Linnea

klockrent, förutom att vissa är så svårt skadade att de aldrig kommer tillbaka. jag har kört 4 års stenhård rehab varvat med 3 operation av mitt högra knä... jag kommer inte komma tillbaka :(

2012-01-25 @ 16:46:00
Postat av: Lisa

Empa: alright men då är det bara att kämpa på!!!! Det går snabbare än du tror även om det kommer stunder när det känns väldigt segt. Jobba vidare empa och hör av dig om du stöter på motgång.

Linnea: Lider verkligen med dig. Det är en otrolig prestation och ett grymt jobb du har lagt ner Linnea och det gör ont i hjärtat att höra att du inte får belöningen att kunna spela igen. Finns det någon annan idrott du kan utöva eller är fotboll det enda som gäller för dig? kan du jogga eller hur illa är det med knät just nu?

2012-01-25 @ 17:24:00
Postat av: Linnea

Har fått slutat med mina andra idrotter tidigare pga av det inte alls gick, just nu kan jag inte ens jogga.. 30-50 steg går bra men sen tar det stopp! Totalt och jag får lida av det i någondag..



Är ditt knä jättebra nu? Du känner aldrig någonting eller? :-)

2012-01-27 @ 14:47:05
Postat av: Lisa

f-n va pissigt! finns det ngt du kan göra i motionsväg? lider grymt mycket med dig Linnea! Båda mina knän är bra, jag har ju opererat korsbanden i både höger och vänster så jag är tacksam över att jag inte har några problem idag.

2012-01-27 @ 22:12:29
Postat av: Linnea

kunde cykla på rätt bra i någon vecka, men nu kommer bakslaget.... igen! Men jag kämpar vidare, såklart! man fåraldrig ge up - upp jobbigt det än är!!

2012-01-27 @ 22:28:40
Postat av: C

Tack Ek! Fan vad du är bra.

2012-02-02 @ 22:43:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0