Umeås lirare till Ryssland

Många är det som tycker till om att Umeås unga Sofia Jakobsson ska åka till Ryssland och spela fotboll fram till Juni 2012. Jag blir lite trött när jag lyssnar på alla dessa förståsigpåare och vill därför ge en spelares bild av Sofias val.
Folk grips nästan av panik och hojtar  "vad ska hon dit och göra? Hon har ju så bra standard på träning och match här i Sverige, hon är bara 19 år och hon har ingen aning om vad hon kommer till därborta. " Okej, så här tycker jag:
Till att börja med: Vi tror att vi är så j-a bra i Sverige, tänk om vår vinterträning faktiskt inte är världens bästa?
Man kan bli bäst i fotboll på en medelhavsö om man har rätt drivkraft och är redo att ta eget ansvar. S.J ska till ett ryskt lag som är med i champions league , ett lag som vi i Kopparbergs/Göteborg för övrigt spelade jämnt mot på vårt träningsläger i Turkiet i mars. Sofia Jakobsson ska inte åka iväg för att operera bort båda fötterna, hon ska spela fotboll i ett nytt land och mot internationellt motstånd, hon kommer möta en ny kultur och förmodligen växa en halv meter när det gäller att ta ansvar för sin egen träning och när det gäller att hitta vad hon behöver för att må bra när hon är långtbort ifrån allt det trygga. Kanske känner hon efter 1 månad att det inte var något för henne? kanske trivs hon inte alls men då har hon iaf testat och då vet hon att det inte är ngt för henne. Kanske gör hon som Lotta Schelin= succé och vinner Champions League med det franska laget som enligt förståsigpåarna var något hon flyttade till BARA för pengarna. Hursomhelst så tror jag att Sverige kommer ha nytta av en halveter längre Sofia Jakobsson under en lång framtid. Lycka Till och njut av äventyret!

Kommentarer
Postat av: Danni

Bra skrivet Eken!! Vet hur det känns, alla runt i kring en är oroliga, har massa fördommar och kommer med massa negativa tankar gällande Ryssland. Medans jag ser fram emot ett äventyr och en rolig utmaning både som spelare och som människa i en annan kultur. Len din dröm å följ ditt hjärta som jag brukar skriva!! Livet är för kort för något annat!! Ses på söndag Kram!!

2011-09-02 @ 11:13:02
URL: http://www.danijelarundqvist.blogspot.com
Postat av: Asta

Helt rätt! Inget att förlora, ung spelare och rätt inställning , det kommer att bli görabra tror jag. Man måste våga för att vinnna.........

2011-09-02 @ 11:18:30
Postat av: -loa

Håller med dig helt och hållet, Lisa! Bra inlägg i en skruvad debatt.

2011-09-02 @ 16:17:03
URL: http://solnasnack.blogspot.com
Postat av: BM

Jätte bra skrivet igen Lisa! Sofia gör helt rätt som tar den chansen. En utmaning både som spelare o människa. Roligt att du (ni) uppskattar att jag (vi) följer er :-) För det tänker vi fortsätta med :-) Hoppas även att det är ok att jag fortsätter att skriva (kommentera) då o då på din blogg? Tycker du att ja är "tjötig" så säg det :-) jag slutar inte kollapå er för det :-)

2011-09-03 @ 19:57:15
Postat av: Lisa

Danni: Tack dänni, ska bli kul att se dig imorrn även om det bara blir på håll!!

Asta: bra snack, våga för att vinna!

Loa: Håller med om att debatten har varit lite skruvad, eller så är det våra tankar som är skruvade:-)

BM: BARA roligt med kommentarer på bloggen och kul att du hänger me, nu kör vi vidare mot nya segrar:-)

2011-09-03 @ 23:11:29
Postat av: BM

TACK :-)

2011-09-04 @ 08:34:19
Postat av: Frida

Helt Rätt Eken!

Folk säger samma sak om oss som är heltidsproffs på Cypern. Att det inte är något bra. Men vad vet folk? Har dom varit här och sett ligan? Nej. Vi har fantastiska träningsmöjligher och jag har personligen växt mer som fotbollsspelare på 3 år här än vad jag gjorde på tex 2 år i Jitex. Synd att svenskar skall vara så inskränkta och alltid tycka att "sverige är bäst". Det är inte bara Jacobsson som åker till Ryssland utan även Ximel Bladh som var proffs här på cypern i 2 år innan hon valde att gå till Ryssland. =) Önskar dem båda lycka till! /Frida

2011-09-05 @ 11:56:11
URL: http://www.lifeoncyprus.blogspot.com
Postat av: Lisa

Bra snack Frida!! Skitcoolt att ni kör där!! Keep up the good work!

2011-09-08 @ 22:54:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0