Richard Holmlund

Klickar in på nätet och ser att Richard Holmlund har dött i en bilolycka. Fram till för ett år sedan var Richard Holmlund för mig inte mycket mer än "Umeås gamla tränare", "Örebros tränare" och en gubbe som mest verkade stå och skrika. Richard uppfattades inte sällan som en brölig och smått osympatisk människa men för ett år sedan förstod jag att det nog var VÅR uppfattning, dvs vi som inte kände honom. För ett år sedan såg pratade jag med Richard för första gången. Jag hade föreläsning för de allsvenska tränarna bara 3 dagar efter det att pappa hade gått bort. Innan jag gick upp satt jag och iakttog Holmlund. Han såg ut som en bråkig unge i skolan, verkade ointresserad, uttalade högt sitt missnöje över att vara på tränarkonferens och han såg ut som att han tyckte alla i rummet var dumma i huvet. Jisses tänkte jag, hur fan ska jag få med mig honom i 1,5 timmar? Men så började jag prata och jag såg hur han lyssnade. 1,5 timmar senare, när jag var klar med mitt snack så satt Richard kvar i stolen medan ett par av de andra tränarna kom fram och pratade eller lämnade rummet. När de flesta hade gått så kom han fram till mig och sa
"du, du sa att målet var att komma tillbaka från din korsbandsskada efter 4,5 månader, att du har gått i 3 mån nu och att du hade hört att Frida Östberg kom tillbaka redan efter 3 månader, det stämmer inte. Frida Östberg kom tillbaka efter 3 mån och 21 dagar så du har fortfarande 21 dagar på dig, det fixar du, du klarar det!

För mig visade Richard Holmlund en väldigt varm sida när han kom fram till mig och sa de där orden för drygt ett år sedan. När man går in med en uttalad negativ inställning krävs det ett enormt mod för att ändra sig och för att våga kommunicera ut sin förändring . Richards ord kom från hjärtat och jag kände hela vägen in att det låg väldigt mycket bakom det han sa, det var som den största komplimang jag kunde få fast allt han egentligen uttalade var "du fixar det".  Det var ett starkt möte och det påminde mig om att allt faktiskt inte alltid är vad det ser ut att vara. De bröligaste kan också vara de mjukaste. Hoppas du har det bra däruppe Richard , nu slipper du iaf långtråkiga tränarkonferenser!

Kommentarer
Postat av: -loa

Richard var en märklig men fin person!

2011-10-05 @ 16:36:31
URL: http://solnasnack.blogspot.com
Postat av: Lisa

ja visst var han Loa!!

2011-10-06 @ 22:58:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0