VAD FAN HÅLLER VI PÅ MED?

Går ut med uffe, passerar löpsedeln "slut mellan marie och måns" och sen litet i höret "afrika svälter". Va fan håller vi på med? Får dåligt samvete och försöker klicka mig in och "ge en gåva" men det är krångligt och jag vet inte riktigt hur jag ska ge och vad. Blir äcklad av mig själv och tänker att nu får det fanimej vara nog, nu har jag gått runt i göteborg i 7 år utan att göra ett vettigt handtag för någon annan än mig själv. Andra tanken är "vad kommer folk tycka? kommer de tänka "fan va hon har blivit duktig då, ska samla in pengar och visa upp sin goda sida". Hur kan det vara min andra tanke? FOLK DÖR! Hur jävla ego får jag bli. vad ska folk tycka. Så nu skiter jag i vad folk tycker, nu ska vi dra in så satans mycket pengar vi kan. Jag kommer samla in pengar på ett konto så vill ni vara med så är det bara att föra över pengar till det kontot. Skriv namn om ni vill att ert namn skall synas på bloggen, skriv inte namn om ni inte ville att ert namn ska synas på bloggen.

 

 

Danske Bank aka Östgöta enskilda bank. kontonummer: 1306 0109680 fyra första är clearingnummer

 

Vill ni ge pengar själva gå in på: www.lakareutangranser.se/timme

 

Ännu enklare, via sms, kräver inget engagemang alls: http://www.lakareutangranser.se/gava/Andra-satt-att-stodja/Mobilsupporter/

 

Nu har vi chansen att hjälpa till utan krångel, utan meck.

 

Jag slänger in ett gammalt blogginlägg också. Kom igen nu , GE för faaaaan!!! Inte sen, inte imorrn, gör det nu, bara gör det.




Läser artikel efter artikel om chefernas ofattbara bonusar och löner. Alla skribenter är ense, chefernas beteende och bristande moral är helt enkelt omöjlig att förstå. Hur kan en människa plocka ut en jättelön och samtidigt vara medveten om att det är x antal anställda som förlorar jobbet? Obegripligt. Omoraliskt. Brist på medmänsklighet. ”De har blivit blinda. De reflekterar inte ens över hur de agerar. Värst av allt, utan vår granskning hade det fortsatt” Skribenterna skriver och får medhåll, såklart, ingen kan väl förstå det obegripliga i chefernas beteende?

 

Sen tänker jag på alla dem som inte har möjlighet att skriva debattartiklar. Människor i fattiga länder , länder som förblir fattiga pga. vår överkonsumtion, pga. vårt sätt att leva. Pga. att vi väljer att äta ko till middag eller att ta bilen till träningen för att det är skönt, jag pallar inte att gå. Vi köper båtar men vi tar inte ansvar för om det har skövlats regnskog för att få fram schyssta plankor. Vi köper en ny tröja, inte för att vi behöver utan för att den var snygg. 800kr, kunde ha räddat ett gäng liv om jag hade valt att spendera dem på annat sätt. Vi gör allt det här utan någon direkt eftertanke, reflektion över Vårt beteende. Brist på medmänsklighet? Jag tänker att om de som inte har möjlighet att skriva debattartiklar hade haft den möjligheten så hade de skrivit ”De har blivit blinda. De reflekterar inte ens över hur de agerar.”

Tur att vi kan tycka högt, debattera och skrika ”OMORALISKT! Tur för oss att de som kämpar för att överleva medan vi överkonsumerar inte har den möjligheten för då hade vi varit tvungna att försöka förstå oss själva och det hade blivit jobbigt. Ingen kan väl förstå det obegripliga i vårt beteende?

 

De är blinda, vi kan agera men vem agerar om vi tappar synen? Vem säger till oss när vi försöker med våra taffliga försvar : ”jag visste inte, saknar kunskap, insåg inte att det skulle påverka andra”.

 

Jag vet. Det är två helt olika frågor, de ligger för långt ifrån varandra för att man skall kunna jämföra. Jag tycker bara att vi borde kunna lägga en promille av all energi som finns i debatten till att göra det som vi kräver av ”dem”: Rannsaka oss själva.


Kommentarer
Postat av: E

Sms:a 50, 100 eller 200 till 72999 så ger man angivet belopp till Radiohjälpen, också ett lätt sätt!

Lätt är också att, via autogiro, ge en liten summa varje månad till Stadsmissionen. Hjälper de som behöver hjälp i vår stad.

2011-08-03 @ 12:31:45
Postat av: E

Sms:a 50, 100 eller 200 till 72999 så ger nu angivet belopp till Radiohjälpen, ett lätt sätt.

Lätt är också att, via autogiro, ge ett litet belopp varje månad till Stadsmissionen, så hjälper man dem som har det svårt i vår stad.

2011-08-03 @ 13:59:49
Postat av: Rickard

Tack Lisa!

Tack för ditt fina och insirerande blogginlägg och tack för att du valt att stödja vårt (läkare utan gränser) arbete i att hjälpa de närmare 12 000 000 människor som är i akut behov assistans och vård som följd av torkan i Somalia resten av Afrikas horn. Jag befinner mig för tillfället Nairobi för att arrangera transporter av medicin, mat och skydd till våra projekt i Somalia och kan bara intyga att oavsätt hur det går mellan Måns och Marie så ser det inte så ljust ut för de drabbade i Somalia... Tyvärr skulle jag nog säga att de senaste rapporterna jag får nu säger att det nog är ganska mycket värre än vad som rapporteras i media. Igen, tack och lycka till med insamlingen!

2011-08-03 @ 16:47:51
Postat av: jennie

Du är grym, Lisa! Pengar på väg, borde komma in på ditt välgörenhetskonto imorgon. :-)

Kram!

2011-08-03 @ 20:22:07
URL: http://hockeyjennie.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Har Sveddbank. Vad anger man för mottagarnamn?



Bra initiativ

2011-08-08 @ 20:05:54
Postat av: Lisa

Lisa Ek som mottagarnamn, tack för din hjälp!

2011-08-08 @ 22:45:15
Postat av: Helene Larsson

Lisa, mycket bra initiativ och viktigt med sådant här engagemang och dessutom är Läkare utan gränser en av de organisationer jag verkligen har stort förtroende för. Har satt in idag på kontot och än en gång vill jag säga tack för Ditt fina engagemang. Varma hälsningar /Helene Larsson

2011-08-09 @ 18:44:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0