Det här med att ge

Svenskar är lagom, thats a fact. Kanske är det därför som en sån enkel och skön grej som att ge blir väldigt knepig för oss. Till att börja med är det
- "fel att ge pengar för man ska ge hjälp till självhjälp och man ska ge engagemang, inte bara pengar, det är inte rätt."

sen är det fel att ge till andra länder "förstår inte varför vi inte ska börja med att ge dem som är här hemma, skicka pengar till andra länder när det finns de som har det dåligt här".

-Hur vore det om de som hade flera miljoner gav istället för att jag ska ge, jag som inte har några miljoner alls.

- Folk som ger gör det bara för att stilla sitt dåliga samvete. För att de själva mår bra av det.

- tröttsamt med människor som skall hålla på och samla in pengar åt andra, jag ger väl om jag själv vill och då är det ett beslut som jag fattar, det har inte hon med att göra.

Kanske har man inte alltid möjlighet att ge engagemang, kanske känner man att man inte vill. Pengar hjälper och det är ett enkelt sätt att bidra.
Så länge folk har inställningen att vi ska hjälpa varandra så är det väl bra. På vilket sätt utesluter det ena det andra?
Alla bidrar med vad de kan. Har du inga pengar kan du bidra med att sprida budskapet till dem som har, har du lite pengar kan du ge lite och har du mkt kan du ge lite mer. Genom att säga "de som har mer pengar än mig borde ge" säger vi indirekt att vi själva borde ge eftersom vi har bättre ekonomiska förutsättningar än de som just nu svälter ihjäl.
Att folk gör det bara för att stilla sitt dåliga samvete kanske stämmer. Men på vilket sätt påverkar det hjälpen negativt? Dessutom blir det win-win. Den som ger mår bättre och de som får hjälp mår bättre.
Om vi påminner varandra så är det lättare att bidra, jag blev påmind av Måns och Marie och av aftonbladet, om du kan påminna någon om att folk svälter så kan det göra stor skillnad, det kan fortsätta hålla bollen i rullning.

Kommentarer
Postat av: Britt-Marie Larsson

Hej Lisa!Jag är en stor "fan" till Kopparberg och har fastnat för din stil på fotbollsplanen. Du är en "vinnarskalle" och ger aldrig upp.Har börjat läsa din blogg och gillar den, du skriver roligt och verkar lite "halvgalen" men du har mycket bra funderingar.Du skriver väldigt bra angående svälten och hur du tänker,jag fick en tankeställare och det var meningen antar jag. Med detta vill jag bara säga att du har startat något jättebra här med din insamling och jag hoppas att vi blir många som hjälper till. Vi ses på lördag och då hoppas jag att ni visar Örebro var skåpet ska stå :) Hälsa din kompis Lisa att vi saknar hennes autograf på våra tröjor från Tyskland,vi var där. GRYMT :) Vi vill gärna få den av henne på lördag,om ni vinner... annars vågar vi inte fråga eller? Hon är ju oxå en "vinnarskalle" :) Kram BM

2011-08-04 @ 20:44:48
Postat av: Lisa

Hej Britt-Marie! Vilken otroligt inspirerande och positiv kommentar, gör mig glad hela vägen in i hjärtat! Tack för alla fina ord! Jag pratar med dala och du har rätt, vi får se till att vinna annars är hon svår att ha att göra med:-) Ses imorrn!

2011-08-05 @ 14:29:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0