patient vänskap

När man är hos sjukgymnasten boundar man med de andra patienterna. Eftersom det är mitt fjärde rehabår så börjar jag lära mig de social reglerna:
* Även fast vi är svenskar som helst inte säger hej till någon, inte ens vår egen granne så är det helt accepterat att heja på folk hos sjukgymnasten. Här kan man t.o.m. nicka hej till en person som man aldrig har träffat. Sjukt va? Slutsats: Bara När man är full och när man kör rehab pratar man med folk man inte känner. (Gäller såklart inte Om man är Göteborgare, då kan man tjöööta med vemsomhelst om ingenting vartsomhelst).
*Man är extra artig hos sjukgymnasten. Om någon jeppe står 10 meter från en maskin och uppenbarligen inte har en tanke på att använda den maskinen så frågar man ändå : använder du den här eller kan jag köra? varpå jeppen svarar: nejnej, för all del, jag är klar, det är bara att köra!
*Man ska helst sucka när man är hos sjukgymnasten. Sucka och säga "ja då var man här igen..puh va jobbigt". Detta ska man säga även fast man älskar att gå dit och även om det är det mest meningsfulla man gör under hela den dagen. Gör man det så får man snabbt medhåll från minst ett par andra patienter och sucken sprids som en löpeld över träningssalen. Den här regeln brukar jag strunta i. Jag brukar köra tvärtom vilket resulterar i att folk blir konfunderade och tittar konstigt på en.
*Det är en tävling mellan patienter som har opererats för samma skada. Det här är nog egentligen ingen regel utan något som jag själv har kommit på i mitt huvud. Jag går och tittar på folk och tänker "han har tagit stygnen men går ändå taskigt, honom kan jag fan komma ikapp!" Sen ler jag ett hej samtidigt som jag tänker "jag kommer jaga dig din j-el, jag kommer komma ikapp dig och göra mos av dig, watch your back fucker!!! För mig är det en tävling iallafall. Jag känner mig som när man spelar fotbollstennis "bara på skoj, utan att tävla" och samtidigt räknar i huvudet utan att säga något. Sen när man har spelat klart säger man lite tyst: "23-17" till mig. Och den andra säger: Vad sa du? :äh, ingenting.

Kommentarer
Postat av: jennie

På skärgårdsön där jag var i helgen och firade midsommar säger man också hej till alla. Jag känner ingen där på ön, förutom Peters familj då, men jag har ju varit där och firat midsommar de senaste typ 7 eller 8 åren så jag borde ha lärt mig koderna nu. Men i fredags glömde jag bort och blev som värsta sociala missfostret som inte hälsade tillbaka när de jag mötte hälsade glatt. Barnen hälsade glatt tillbaka och frågade om deras hund och hur läget var och jag, vuxna människan, sa ingenting. Sen när vi var nere vid midsommarstången pratades och hejades det friskt och där stod jag och låtsades fingra på min kamera och vara skitupptagen, eftersom alla fattade att jag var ett freak var det ingen som ville prata med mig då. Måste komma ihåg koderna till nästa år.



Haha, smygtävlandet, what the fuck is wrong with us idrottspeople liksom?! Varje gång jag smygtävlar räknar jag dessutom bort regelorätta saker, eftersom jag är en vän av ordning mumlar jag som du när du räknar i fotbollstennis fast jag mumlar regler och regelbrott "man kan fan inte spela vidare och sen skjuta mål om pucken var sju meter över linjen, din blinda jävel" fast sen låtsas jag att jag inte bryr mig för man vill ju inte verka som värsta tävlingsgalningen.

Men fortsätt icke-sucka tvärtemot de andra surpellarna och keep upp med din positiva attityd istället, det kommer du VINNA på! :-)

2010-06-28 @ 16:17:44
URL: http://hockeyjennie.webblogg.se/
Postat av: emelie

haha, klockren sammanfattning om reglerna hos sjukgymnasten!

2010-06-28 @ 17:59:06
URL: http://whirl.se/korsband
Postat av: Lisa

emelie: ja, du känner igen dem misstänkr jag? :-) hur går det för dig med knät?



Jennie: hahaha....alltså dessa koder. skönt att ungarna tar ton men jag känner igen känslan..skrattar åt ditt fingrande på kameran...haha....hela firandets outsider.haha..

ang smygtävlandet: fan, det är vågat att viska regler under spelets gång, åker du aldrig fast? är det ingen som kommer på att du smygtävlar? jag riskerar ju bara det efter matchen , vet inte om jag skulle våga viska så när vi spelade.

2010-06-28 @ 19:55:13
Postat av: emelie

haha, ja minst sagt! speciellt det där med att tävla med andra korsbandspatienter!



jo tack det går bara fint! har en jäkla massa intervaller att springa nu i sommar men sen ska det förhoppningsvis vara fritt fram för att börja vara med på fotbollsträningarna igen. nu kommer ju tyvärr semestern emellan här och min sjukgymnast ville absolut träffa mig en gång innan jag började med fotbollen (han är mesig och har "skynda långsamt" som budord) och det blir inte förrän 4 augusti! seeeegt! men jag går nog på det lite försiktigt när vårt sommaruppehåll slutar 19 juli.



du hade opererat andra knät också eller? hur lång tid tog det innan du kom tillbaka då?

2010-06-28 @ 20:46:33
URL: http://whirl.se/korsband
Postat av: Anonym

Du är ju för skön:.)kram

2010-06-28 @ 20:56:26
Postat av: Lisa

emelie: men kul att du är på gång!! Förra gången tpg det 5,5 månader efter operation innan jag kunde spela match, kommer inte ihåg hur lång tid innan jag kunde träna fotboll.



anonym: men tack:-)

2010-06-29 @ 17:28:15
Postat av: emelie

och nu har du som mål att komma tillbaka ännu snabbare eller? jag vill helst av allt spela igen efter sommaren men min sjukgymnast håller hårt på den magiska gränsen sex månader... just nu känns det bara som att vi väntar på det. spelar liksom ingen roll hur bra eller mycket jag tränar utan vi MÅSTE vänta 6 månader enligt honom. så länge man klara alla tester och sånt så förstår jag inte varför jag måste vänta... sjukt segt!

2010-06-30 @ 17:23:57
URL: http://whirl.se/korsband

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0